loading

 

  • Opel Rekord C Caravan z 1971 r. wyznaczył produkcyjny kamień milowy zakładów w Rüsselsheim
  • Bliźniacze samochody „10‑milionowego Opla” przekazane szefom rządów krajów związkowych na cele charytatywne
  • Innowacyjny Rekord C z tylnym zawieszeniem na sprężynach śrubowych i przednimi hamulcami tarczowymi
  • Udany Rekord C był pierwszym Oplem klasy średniej sprzedanym w liczbie ponad miliona egzemplarzy

 

Rüsselsheim. 50 lat temu, 6 września 1971 r., linię montażową zakładów w Rüsselsheim opuścił 10‑milionowy samochód marki Opel produkowany tam od 1898 r.

Z tej okazji właściciel marki ze znakiem Blitz postanowił przekazać w darowiźnie Ople Rekordy C Caravan — identyczne, jak 10‑milionowy egzemplarz — szefom rządów każdego z niemieckich krajów związkowych, w których firma Opel miała swoje fabryki: Hesji (Rüsselsheim), Nadrenii Północnej-Westfalii (Bochum) i Nadrenii-Palatynatowi (Kaiserslautern).

Próg pierwszego miliona wyprodukowanych samochodów Opel przekroczył w 1940 r., 490 miesięcy po uruchomieniu produkcji aut. Na drugi milion trzeba było poczekać już tylko 190 miesięcy.

Od tego czasu odstępy między kolejnymi milionami są coraz krótsze. Ósmy milion wyprodukowano po 17 miesiącach, dziewiąty po 16, a dziesiąty po 15.

Przyspieszenie osiągania kolejnych milionowych progów było dowodem nie tylko upowszechniania się indywidualnej motoryzacji, ale także oznaką postępu nowoczesnej technologii produkcji.

Z Ziemi na Księżyc: konwój 10 milionów samochodów marki Opel

„Gdyby wszystkie te Ople wysłać w kosmos, w 30‑metrowych odstępach jeden za drugim, czoło konwoju dotarłoby do Księżyca w chwili, gdy ostatni pojazd opuszczałby Ziemię” — wyliczyli wówczas przedstawiciele firmy Opel. Dział PR dodał jeszcze jedno obrazowe porównanie: „Podróż na Księżyc wyglądałaby jak jazda ruchliwą niemiecką autostradą”.

Innowacyjny Opel Rekord C — trzecia generacja linii modelowej Rekord — zadebiutował w 1966 r. Był pierwszym osobowym samochodem marki Opel ze sprężynami śrubowymi w tylnym zawieszeniu, a jego układ hamulcowy z tarczami na przedniej osi i wspomaganiem wyznaczył nowe standardy w tej klasie pojazdów.

Rekord C, napędzany cztero- lub sześciocylindrowymi silnikami CIH (camshaft-in-head — wałek rozrządu w głowicy) wyróżniał się także charakterystycznym motywem stylistycznym „butelki coca-coli” przed słupkiem C. Oprócz kombi Caravan i limuzyny wiosną 1967 r. Opel wprowadził do oferty także dynamiczne coupé. Wersją wyczynową był „Sprint” ze 106‑konnym silnikiem o pojemności 1,9 litra.

Rekord C stał się również bazą dla nowego modelu Commodore, którym Opel podniósł poprzeczkę dla sportowych limuzyn. Commodore A zaoferowany klientom w 1967 r. jako czterodrzwiowy sedan i dwudrzwiowe coupé, wypełnił lukę między Rekordem a flagowymi Oplami Kapitän i Admiral.

Do zakończenia produkcji w grudniu 1971 r. w zakładach Opla powstało 1 253 161 egzemplarzy Rekorda C. Model ustanowił także nowy rekord sprzedaży jako pierwszy Opel średniej wielkości, którego zarejestrowano w liczbie ponad miliona sztuk.

Na uroczystości zorganizowanej 6 września 1971 r. w Rüsselsheim Opel zwrócił się do obdarowanych „10‑milionowymi Oplami” szefów rządów krajów związkowych z prośbą o przekazanie pojazdów na cele charytatywne. Sekretarz stanu Północnej Nadrenii-Westfalii Heinz Truschkowski podarował Rekorda robotniczej organizacji charytatywnej „Arbeiter Wohlfahrt”, natomiast premier Albert Osswald oddał heskiego Caravana do dyspozycji lokalnego oddziału Niemieckiego Czerwonego Krzyża. Podobnie postąpił ówczesny premier Nadrenii-Palatynatu Helmut Kohl, późniejszy kanclerz federalny w latach 1982–1998, który przeszedł do historii jako „kanclerz zjednoczenia Niemiec”.

 

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Do góry